Számos gépkocsi hátsó fékéhez dobféket alkalmaznak. Ezek egy fékdobból, valamint annak belső palástjához szorított fékpofákból tevődnek össze. A szóban forgó fékpofákat rendszerint készletben lehet megvásárolni.
Mi a fékpofák feladata a dobfék esetében?
A fékpofa készletben lévő fékpofák feszülnek a fékdobnak a fékmunkahenger olajnyomásának hála. Az így fellépő súrlódó erőhatás miatt következik be a kívánt mértékű lassulás, vagy akár a jármű álló helyzetre történő fékezése.
Tudni kell, hogy a fékpofák többféle anyagból is készülhetnek. Az egyik lehetőség, hogy acéllemezekből állítják elő őket hegesztéssel és sajtolással, de az is megeshet, hogy öntéssel alumíniumötvözetekből gyártják. A súrlódóbetétek alapanyagául viszont többnyire műanyag, grafit-cellulóz szolgál, esetleg acél-sárgaréz fémszálak.
A fékdobok nem szoktak egyhamar tönkremenni. Egyáltalán nem számít ritkaságnak, hogy az autó teljes élettartamát kiszolgálják. A fékpofák viszont jóval puhább anyagból készülnek, ezek éppen ezért kopó alkatrésznek is számítanak. A fékdob helyett a fékpofák cseréjére kell rendszeres időközönként sort keríteni, mivel ezek azok, amik gyorsabb ütemben kopnak el, mint a fékdob belseje.
A fékpofák állapotára ügyelni kell
A dobfék belső alkotóelemein felgyülemlő nedvesség és pára nem tud egykönnyen elpárologni, lévén, hogy egy zárt rendszerről beszélünk. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, könnyen fellép az oxidáció, így a fékpofák, valamint a rögzítői hosszabb-rövidebb idő leforgása alatt elkophatnak.
Az, hogy ez milyen ütemben következik be, számos tényezőtől függ. Éppen ezért nem szabad elhanyagolni ezek állapotának rendszeres ellenőrzését. Ha a dobfékhez való fékpofa készlet cserére szorul, semmiképp se halogassuk ezt meglépni. Ellenkező esetben mind a gépkocsi sofőrje, mind az utasai veszélybe kerülhetnek, sőt, a közlekedés más résztvevőit is bajba sodorhatjuk.
Célszerű a szett alkatrészeit is gyakran górcső alá venni. Ne legyünk restek betartani a fékfolyadék cseréjével kapcsolatos előírásokat, ha pedig az olyan kopó alkatrészek cserére szorulnak, mint a fékpofa, azt mihamarabb ejtsük meg.
Általánosságban véve elmondható, hogy aki az autójával jellemzően autópályán közlekedik, például ingázik a lakóhelye és a munkahelye között, annak ritkábban adódik az emlegetett alkatrészek kopásából kifolyólag tennivalója. Aki viszont elsősorban a városban, nagyobb forgalomban halad, annak minimum húszezer kilométerenként feltétlenül javasolt megvizsgáltatnia a fékpofák állapotát.
Hasznos tippek a fékpofák cseréje kapcsán
A fékdobba kívülről nem lehet belelátni. Amennyiben nemcsak gumit, hanem kereket szoktunk cserélni tavasszal és ősszel, akkor a kerékcsere alkalmával például kitűnő lehetőség nyílik a fékpofák állapotának felmérésére.
Bármikor is kerül sor az ellenőrzésükre, minden esetben mindkét hátsó kerék esetében cserélni kell a fékpofákat, még akkor is, ha látszólag elegendő volna az egyiket. Nem észszerű megoldás a két keréknél eltérő időpontban cserélni a fékpofákat. Ha a fékpofák nem egyformán kopottak, akkor fékezés alkalmával félrehúzhat az autó.
Amennyiben a megfelelő fékpofa készlet kiválasztása kapcsán segítségre volna szükséged, keresd fel ügyfélszolgálatunkat bizalommal! Munkatársaink szívesen segítenek megtalálni a gépkocsidhoz való szettet.