A hátsó fékdob elsősorban kisebb teljesítményű vagy idősebb autók esetén használatos. A dobfék néven is emlegetett megoldást a hátsó kerekek fékezésére használják.
Alapvető tudnivalók a hátsó fékdobról
A hátsó fékdob egy olyan acélöntvény, amelynek sima hengerpalást a belső felülete, a külső része viszont bordázott. Ennek köszönhetően a szerkezet merev, ugyanakkor hatékonyan hűl le.
A dobfék a kerekeken található fékpofák, valamint a fékdobok közreműködése segítségével fejti ki a kívánt fékhatást. A fékdob a kerékkel együtt forog, ugyanakkor a fékpofák álló tárcsára vannak szerelve. Ha a fékmunkahenger olajnyomása nekifeszíti a fékdobnak a fékpofákat, akkor súrlódás lép fel, ez az erő eredményezi az adott gépkocsi lassulását.
Nem egy örök életű alkatrészről van szó
A hátsó fékdobot bizonyos időközönként karban kell tartani. Jellemzően az olajcserével együtt, az időszakos szervizek alkalmával szokás erre sort keríteni. Amennyiben ezek a karbantartások nem maradnak el, nem kell túl sűrűn cserélni.
Ideális esetben akár 100 vagy 150 ezer kilométert is megtehetünk egy jó minőségű dobfékkel teljesen biztonságosan. Ugyanakkor a fékpofák cserélését nem lehet elmulasztani, amikor az szükségessé válik. A dob bizonyos számú megtett kilométert követően megnyúlhat, vagy más módon is deformálódhat.
Nincs kőbe vésve, hogy mikor kell a hátsó fékdobot cserélni
Bár általánosságban meghatározható, hogy mennyi megtett kilométert követően kell egy dobféket kicserélni, mindez számos tényezőtől függ a gyakorlatban. Mivel kopó alkatrészről van szó, figyelni kell az állapotát.
A kopás jelei könnyen felismerhetők. Ilyen a puha fék, ha megnő a fékpedál útja, valamint az, ha a fékút hossza érzékelhetően megnövekszik. Amennyiben a kézifék a szokványosnál magasabban fog, az is intő jel lehet, ilyen esetben már a bowden cseréje is esedékes.
Fontos megjegyezni, hogy mivel a hátsó fékdob kopó alkatrész, így javítani nem lehet, legfeljebb az egyes elemeinek cseréjében lehet gondolkodni. Ha tönkremegy, akkor mind a két oldalon a munkahengerrel és a fékpofákkal együtt kell cserélni. Cserét követően mindenképp célszerű ellenőrizni a fékhatást, amit a hozzáértő szervizekben rendre el is végeznek.
Ezért deformálódik a fékdob
Egy gépkocsi lefékezéséhez ellenerőt kell kifejteni a kerekek mozgásával szemben. A fékdobbal felszerelt autók esetében a fékpofák a munkahengerekkel karöltve a forgó alkatrész, azaz a fékdob belső felületére nyomódnak.
Ha a fékdob eldeformálódott, azt jelzik a jellegzetes csikorgó hangok, de ugyancsak erre utalhat a rezgés, vagy ha a jármű húz az egyik irányba. A fékdob deformálódásához vezethet, ha nem megfelelően történik a kerékcsavarok meghúzása, de a helytelen centrírozás is előidézheti ezt a jelenséget.
Hátsó fékdobot az internetről is lehet rendelni
Minden esetben az autónk típusának megfelelő fékdobot kell beszerezni. Az apró részletekre is célszerű figyelni a kérdéses alkatrész megrendelésekor: külön hátsó fékdobot gyártanak a nem ABS-es ferdehátú 5 ajtós Suzuki Swiftekhez, valamint azok ABS-sel felvértezett változatához.
Kellő körültekintés esetén azonban nincs ok az aggodalomra. Természetesen érdemes ügyelni a méretre, a gyártási évre és minden más paraméterre is. Munkatársaink szívesen segítenek kiválasztani a kompatibilis hátsó fékdobot, kérd bátran a segítségünket!