Autóink képtelenek volnának jó állapotú hengerfej tömítés nélkül elvinni minket egyik pontból a másikba. Ennek a tömítésnek a feladata, hogy kitöltse a felületek megmunkálásából fakadó egyenetlenségeket, és elválassza az égésteret a szabad levegőtől. Ezen felül a víz és a motorolaj elválasztásáról is gondoskodik.
Mitől tud tönkremenni a hengerfej tömítés?
Általában a motor túlmelegedése következtében jelentkezik ilyen jellegű hiba. Az alkatrész elhajolhat, vagy akár ki is éghet a jelentős hő hatására. Túlhevüléshez megannyi dolog vezethet, ilyen lehet a levegőszűrő eltömődése vagy a hűtő eldugulása, esetleg a hűtőközeg szivárgása.
Ahhoz, hogy a hengerfej tömítéssel ne legyen gond, célszerű megelőző lépéseket tenni. Rendszeresen át kell vizsgálni a hűtőrendszert, hogy úgy működik-e, ahogyan kell. Ebbe beletartozik a rendszer minden elemének átnézése. Meg kell jegyezni, hogy a tömítés idő előtti tönkremeneteléhez hozzájárulhatnak beszerelési hibák is.
Egyáltalán nem mindegy, hogy a hengerfej tömítés rögzítőcsavarjai milyen sorrendben kerülnek meghúzásra. Ehhez célszerszámot, nyomatékkulcsot kell használni minden esetben. Amennyiben a szerelő nem hibázik, és betartja az előírt sorrendet, akkor is lehet gond az illeszkedés feszességével. Ennek következtében a motor nem fog tudni ideálisan működni.
A gyenge minőségű hengerfej tömítések rövid időn belül képtelenek lesznek ellátni a feladatukat. Ha tehát új tömítésre van szükség, akkor csak kiváló minőségű alkatrészt szabad beszereltetni.
Mikor nélkülözhetetlen a hengerfej tömítés cseréje?
Ha az autónk hengerfej tömítése tönkremegy, akkor ki kell cserélni. Először persze meg kell bizonyosodni arról, hogy valóban ez a helyzet.
Ennek megállapításához szükség van egy kompressziómérőre, amely segítségével ezt a problémát minden kétséget kizáróan lehet diagnosztizálni. Amennyiben csökkennek a műszer adatai, akkor teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy a tömítéssel vannak gondok. Célszerű a problémák felderítését szakszervizra bízni, általában ugyanis szükség van a hengerfej leszerelésére is.
A rutinos autótulajdonosok maguk is kiszúrhatják azt, ha a hengerfej tömítés cserére szorul
Amennyiben a motor a szokásosnál nehezebben indul, akkor érdemes lehet a tömítés állapotát alaposan szemügyre venni. Ha mindemellett a hűtőfolyadék-tartályon vagy a hengerfej illesztésénél, esetleg a hengerblokknál olajfoltokat látunk, az is gyanakodásra adhat okot. Menet közben nehezebb érzékelni, ám a kipufogóból felszökő fehér füst is jelezheti a hibát.
Ha a motor nem egyenletesen jár, akkor az általában arra utal, hogy a hengerfej tömítéssel gond van, aminek következtében nem jön létre kompresszió legalább egy hengerben. A hűtőfolyadékba kerülő motorolaj és az olajba kerülő víz is ezt a problémát sejteti.
Erre kell ügyelni, ha sor kerül a hengerfej tömítés cseréjére
Még a benzinvérűeknek is érdemes inkább tapasztalt szakemberre bízni a tömítés cseréjét. Lényeges, hogy más tömítőanyag ne kerüljön felhasználásra ezen munkálatok során.
A csere alkalmával először precízen meg kell tisztítani a tömítés helyét az esetleges szennyeződésektől. A dugattyú motorblokkból történő kiállása alapján lehet meghatározni azt, hogy milyen vastagságú alkatrészre van szükség.
A hengerfej tömítés cseréjét akkor is meg kell ejteni, ha leszereljük a hengerfejet. A hőálló, valamint a szilikonos tömítések ára némileg magasabb mint egy hagyományos tömítésé. Ha kérdésed van ezen alkatrész kapcsán, keresd fel mihamarabb ügyfélszolgálatunkat!