Egy autó működéséhez megannyi alkatrész összehangolt együttműködésére van szükség. Ezek között vannak kisebb és nagyobb komponensek egyaránt, fontosságukat azonban nem a méretük határozza meg. Közéjük tartozik a nyeles tengelycsapágy is, amely egy viszonylag kicsi, de lényeges alkatrész.
Blogunk hasábjain most erről az eszközről ejtünk néhány szót.
Mi célt szolgál a nyeles tengely?
A nyeles tengely, amelyre főtengelyként és primer tengelyként is szoktak hivatkozni, a kézi sebességváltó egyik legmeghatározóbb eleme. Ez a tengely a motor főtengelyével közvetlen kapcsolatban van, a motor által termelt forgatónyomatékot elsőként kapja meg. A nyomatékot továbbítja a váltó egyes fokozatain keresztül a hajtáslánc többi részéhez.
Mi a csapágy szerepe a nyeles tengely működését illetően?
A csapágynak köszönhető, hogy a tengely könnyedén, ugyanakkor pontosan tudjon forogni. A nyeles tengelycsapágy leredukálja a súrlódást a tengely és a sebességváltó háza között, ennek köszönhető a zökkenőmentes működés.
A szóban forgó csapágy idővel tönkremehet vagy egész egyszerűen elhasználódhat. Amennyiben váltás közben szokatlan zajokat hallunk, az arra utalhat, hogy az alkatrész megsérült. Ugyanúgy intő jel kell, hogy legyen, ha a váltókarban rángatózó mozgást tapasztalunk, esetleg nehezen megy a sebességváltás, vagy olaj szivárog a váltóházból.
Nem egy drága alkatrészről van szó
Ha a komponens a továbbiakban nem képes ellátni a feladatát, akkor cserélni kell. Webshopunkban kapható Suzuki Swift nyeles tengelycsapágy tengely szimmeringgel együtt 1.3 benzines motorhoz.
Mi a szimmering feladata?
A szimmering egy olyan tömítőgyűrű, aminek az a feladata, hogy meggátolja a váltóolaj elszivárgását a nyeles tengely, valamint a váltóház találkozásánál. Ez egyrészt kiemelkedően fontos a kenőanyag szintjének megtartása okán, másrészt pedig a váltó belső tisztasága megőrzése érdekében is lényeges. Ez közvetlenül befolyásolja az élettartama hosszát.
Amennyiben elhasználódik a szimmering, akkor a motor alatt olajfoltokat lehet látni. Ha nem cselekszünk, akkor számolnunk kell azzal, hogy a váltó rövid időn belül meg fog hibásodni.
Milyen gyakran kell cserélni a nyeles tengelycsapágyat és a szimmeringet?
Ezeket az alkatrészeket viszonylag ritkán, de azért bizonyos időközönként cserélni kell. Nem lehet olyan egyértelműen behatárolni azt, hogy erre mikor kell sort keríteni, mint például a motorolaj cseréjére.
Elhasználódásuk bekövetkezésének időpontját természetesen befolyásolja a megtett kilométerek száma. A nyeles tengelycsapágy és a szimmering cseréjét semmiképp sem lehet elodázni, ha hallható vagy érzékelhető működési zavarok jelentkeznek, vagy ha olajfolyást látunk a váltónál. Abban az esetben sem érdemes halogatni a cseréjüket, ha a váltás nehézkessé válik.
Fontos, hogy minden esetben legyünk körültekintőek a tengelycsapágy és szimmering kiválasztásakor, figyelembe véve autónk típusát és annak motorját. Célszerű mindig szettet rendelni, amiben benne van a helyes méretű csapágy és a tömítőgyűrű is, a karbantartás alkalmával úgyis együtt kell cserélni őket.
Ha kérdésed van a fentiek kapcsán, vagy a megfelelő alkatrész kiválasztásához kellene eligazítás, keresd fel bátran ügyfélszolgálatunkat! Munkatársaink szívesen segítenek.